Effect of aural and visual presentation modes on Argentine and US musicians' evaluations of conducting and choral performance
Identifieur interne : 000069 ( Main/Exploration ); précédent : 000068; suivant : 000070Effect of aural and visual presentation modes on Argentine and US musicians' evaluations of conducting and choral performance
Auteurs : Katia Madsen [États-Unis]Source :
- International journal of music education [ 0255-7614 ] ; 2009-02.
English descriptors
- Teeft :
- Alphabetical order, Argentina, Argentine, Argentine participants, Audio, Aural, Band performance, Band research, Band students, Body movement, Burnsed king, Cassidy, Choir, Choral, Choral ensemble, Choral performances, Common categories, Common response categories, Culture group, Culture groups, Different presentation modes, Dissertation, Dissertation abstracts, Doctoral dissertation, Duke prickett, Elementary students, Ensemble musicians, Ensemble performance, Evaluative, Evaluative comments, Evaluative responses, Excerpt, Expression markings, Expressivity, Further research, Global agreements, Graduate music students, Hand gestures, High school, Higher ratings, Instrumental performers, Intensity contrasts, International journal, Language differences, Madsen, Madsen cassidy, Madsen effect, Main effects, More comments, More emotion, Music education, Music performance, Musical performance, Musical performances, Negative comments, Neutral statements, Numerical ratings, Ohio state university, Order effect, Participant, Perceptual mode, Performance quality, Possible effects, Presentation mode, Presentation modes, Previous research, Rating, Response form, Sequential patterns, Significant difference, Significant differences, Significant relationship, Southeastern journal, State festival ratings, Stimulus videotape, Student behavior, Teaching behavior, Teaching effectiveness, Teaching experience, Times excerpt, Tone quality, Videotape, Visual aspects, Visual information, Visual presentation modes, Vocal performances, Yarbrough, Yarbrough henley.
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of presentation modes on evaluations of conducting and choral ensemble performance. Participants (N = 36) were graduate music students with conducting and teaching experience studying in Argentina (n = 18) or the USA (n = 18). The participants viewed and evaluated a stimulus videotape that presented a director conducting two different choral performances in three different presentation modes (aural-only, visual-only, and aural—visual). The conductor alternated between good and bad conducting in each of the two performances. While the good conducting remained consistent, the bad conducting changed in style from performance 1 to performance 2. A four-way ANOVA with repeated measures indicated significant differences as a result of performer (director and choir) and excerpt (performance 1 and performance 2). No significant differences were indicated as a result of presentation mode or culture. Results indicated that experienced teachers may be more critical of a director's performance than a choir's, that different styles of conducting behavior may influence perceptions and that poor conducting may influence evaluative ratings more so than good conducting.
Comment les modes de présentation aural et visual affectent les évaluations de musicians américains et argentins à propos de la manière de diriger et d'interpreter le chant choral Le but de cette etude a été de verifier comment les modes de présentation affectent la façon d'évaluer l'action de diriger le chant choral et le chant choral lui-même. Les participants (N = 36) étaient des étudiants de musique déjà licenciés, avec une experience préalable en tant que directeurs de chorale, qui faisaient leurs etudes en Argentine (n = 18) et en Amérique (n = 18). Les participants ont vu et évalué un enregistrement magnétoscopique servant de stimulus qui présentait selon trois modes différents (seulement auditif, seulement visual et auditif + visual) un directeur dirigeant deux différentes interprétations de chorales. Le directeur allait et venait successivement d'une direction parfaite à une direction maladroite dans chacune des deux présentations. Tandis que la direction correcte restait la meme, le style de la direction incorrecte était modifié en passant de la première à la deuxième presentation. Une ANOVA avec des mesures répétées a indiqué des différences significatives dues aux interprètes (le directeur et la chorale) et à l'extrait (performance 1 and performance 2). Aucune difference significative n'a pu être rattachée au mode de presentation ou à la culture. Les résultats ont indiqué que les enseignants expérimentés sont plus critiques envers le directeur, et moins critiques envers l'ensemble choral, que les différents styles et comportements du directeur peuvent influencer la perception, et qu'une direction de mauvaise qualité peut influencer les classements et les scores beaucoup plus qu'une bonne direction.
Url:
DOI: 10.1177/0255761408099548
Affiliations:
Links toward previous steps (curation, corpus...)
- to stream Istex, to step Corpus: 000A10
- to stream Istex, to step Curation: 000A08
- to stream Istex, to step Checkpoint: 000065
- to stream Main, to step Merge: 000069
- to stream Main, to step Curation: 000069
Le document en format XML
<record><TEI wicri:istexFullTextTei="biblStruct"><teiHeader><fileDesc><titleStmt><title xml:lang="en">Effect of aural and visual presentation modes on Argentine and US musicians' evaluations of conducting and choral performance</title>
<author wicri:is="90%"><name sortKey="Madsen, Katia" sort="Madsen, Katia" uniqKey="Madsen K" first="Katia" last="Madsen">Katia Madsen</name>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt><idno type="wicri:source">ISTEX</idno>
<idno type="RBID">ISTEX:7A5DB1A07218455D7F562A2332F97CA6121BED23</idno>
<date when="2009" year="2009">2009</date>
<idno type="doi">10.1177/0255761408099548</idno>
<idno type="url">https://api.istex.fr/document/7A5DB1A07218455D7F562A2332F97CA6121BED23/fulltext/pdf</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Corpus">000A10</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Corpus" wicri:corpus="ISTEX">000A10</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Curation">000A08</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Checkpoint">000065</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Checkpoint">000065</idno>
<idno type="wicri:doubleKey">0255-7614:2009:Madsen K:effect:of:aural</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Merge">000069</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Curation">000069</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Exploration">000069</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc><biblStruct><analytic><title level="a" type="main" xml:lang="en">Effect of aural and visual presentation modes on Argentine and US musicians' evaluations of conducting and choral performance</title>
<author wicri:is="90%"><name sortKey="Madsen, Katia" sort="Madsen, Katia" uniqKey="Madsen K" first="Katia" last="Madsen">Katia Madsen</name>
<affiliation></affiliation>
<affiliation wicri:level="1"><country wicri:rule="url">États-Unis</country>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr></monogr>
<series><title level="j">International journal of music education</title>
<idno type="ISSN">0255-7614</idno>
<idno type="eISSN">1744-795X</idno>
<imprint><publisher>SAGE Publications</publisher>
<pubPlace>Sage UK: London, England</pubPlace>
<date type="published" when="2009-02">2009-02</date>
<biblScope unit="volume">27</biblScope>
<biblScope unit="issue">1</biblScope>
<biblScope unit="page" from="48">48</biblScope>
<biblScope unit="page" to="58">58</biblScope>
</imprint>
<idno type="ISSN">0255-7614</idno>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt><idno type="ISSN">0255-7614</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc><textClass><keywords scheme="Teeft" xml:lang="en"><term>Alphabetical order</term>
<term>Argentina</term>
<term>Argentine</term>
<term>Argentine participants</term>
<term>Audio</term>
<term>Aural</term>
<term>Band performance</term>
<term>Band research</term>
<term>Band students</term>
<term>Body movement</term>
<term>Burnsed king</term>
<term>Cassidy</term>
<term>Choir</term>
<term>Choral</term>
<term>Choral ensemble</term>
<term>Choral performances</term>
<term>Common categories</term>
<term>Common response categories</term>
<term>Culture group</term>
<term>Culture groups</term>
<term>Different presentation modes</term>
<term>Dissertation</term>
<term>Dissertation abstracts</term>
<term>Doctoral dissertation</term>
<term>Duke prickett</term>
<term>Elementary students</term>
<term>Ensemble musicians</term>
<term>Ensemble performance</term>
<term>Evaluative</term>
<term>Evaluative comments</term>
<term>Evaluative responses</term>
<term>Excerpt</term>
<term>Expression markings</term>
<term>Expressivity</term>
<term>Further research</term>
<term>Global agreements</term>
<term>Graduate music students</term>
<term>Hand gestures</term>
<term>High school</term>
<term>Higher ratings</term>
<term>Instrumental performers</term>
<term>Intensity contrasts</term>
<term>International journal</term>
<term>Language differences</term>
<term>Madsen</term>
<term>Madsen cassidy</term>
<term>Madsen effect</term>
<term>Main effects</term>
<term>More comments</term>
<term>More emotion</term>
<term>Music education</term>
<term>Music performance</term>
<term>Musical performance</term>
<term>Musical performances</term>
<term>Negative comments</term>
<term>Neutral statements</term>
<term>Numerical ratings</term>
<term>Ohio state university</term>
<term>Order effect</term>
<term>Participant</term>
<term>Perceptual mode</term>
<term>Performance quality</term>
<term>Possible effects</term>
<term>Presentation mode</term>
<term>Presentation modes</term>
<term>Previous research</term>
<term>Rating</term>
<term>Response form</term>
<term>Sequential patterns</term>
<term>Significant difference</term>
<term>Significant differences</term>
<term>Significant relationship</term>
<term>Southeastern journal</term>
<term>State festival ratings</term>
<term>Stimulus videotape</term>
<term>Student behavior</term>
<term>Teaching behavior</term>
<term>Teaching effectiveness</term>
<term>Teaching experience</term>
<term>Times excerpt</term>
<term>Tone quality</term>
<term>Videotape</term>
<term>Visual aspects</term>
<term>Visual information</term>
<term>Visual presentation modes</term>
<term>Vocal performances</term>
<term>Yarbrough</term>
<term>Yarbrough henley</term>
</keywords>
</textClass>
<langUsage><language ident="en">en</language>
</langUsage>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front><div type="abstract" xml:lang="en">The purpose of this study was to investigate the effect of presentation modes on evaluations of conducting and choral ensemble performance. Participants (N = 36) were graduate music students with conducting and teaching experience studying in Argentina (n = 18) or the USA (n = 18). The participants viewed and evaluated a stimulus videotape that presented a director conducting two different choral performances in three different presentation modes (aural-only, visual-only, and aural—visual). The conductor alternated between good and bad conducting in each of the two performances. While the good conducting remained consistent, the bad conducting changed in style from performance 1 to performance 2. A four-way ANOVA with repeated measures indicated significant differences as a result of performer (director and choir) and excerpt (performance 1 and performance 2). No significant differences were indicated as a result of presentation mode or culture. Results indicated that experienced teachers may be more critical of a director's performance than a choir's, that different styles of conducting behavior may influence perceptions and that poor conducting may influence evaluative ratings more so than good conducting.</div>
<div type="abstract" xml:lang="fr">Comment les modes de présentation aural et visual affectent les évaluations de musicians américains et argentins à propos de la manière de diriger et d'interpreter le chant choral Le but de cette etude a été de verifier comment les modes de présentation affectent la façon d'évaluer l'action de diriger le chant choral et le chant choral lui-même. Les participants (N = 36) étaient des étudiants de musique déjà licenciés, avec une experience préalable en tant que directeurs de chorale, qui faisaient leurs etudes en Argentine (n = 18) et en Amérique (n = 18). Les participants ont vu et évalué un enregistrement magnétoscopique servant de stimulus qui présentait selon trois modes différents (seulement auditif, seulement visual et auditif + visual) un directeur dirigeant deux différentes interprétations de chorales. Le directeur allait et venait successivement d'une direction parfaite à une direction maladroite dans chacune des deux présentations. Tandis que la direction correcte restait la meme, le style de la direction incorrecte était modifié en passant de la première à la deuxième presentation. Une ANOVA avec des mesures répétées a indiqué des différences significatives dues aux interprètes (le directeur et la chorale) et à l'extrait (performance 1 and performance 2). Aucune difference significative n'a pu être rattachée au mode de presentation ou à la culture. Les résultats ont indiqué que les enseignants expérimentés sont plus critiques envers le directeur, et moins critiques envers l'ensemble choral, que les différents styles et comportements du directeur peuvent influencer la perception, et qu'une direction de mauvaise qualité peut influencer les classements et les scores beaucoup plus qu'une bonne direction.</div>
</front>
</TEI>
<affiliations><list><country><li>États-Unis</li>
</country>
</list>
<tree><country name="États-Unis"><noRegion><name sortKey="Madsen, Katia" sort="Madsen, Katia" uniqKey="Madsen K" first="Katia" last="Madsen">Katia Madsen</name>
</noRegion>
</country>
</tree>
</affiliations>
</record>
Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)
EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Musique/explor/LassusV2/Data/Main/Exploration
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000069 | SxmlIndent | more
Ou
HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Main/Exploration/biblio.hfd -nk 000069 | SxmlIndent | more
Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri
{{Explor lien |wiki= Wicri/Musique |area= LassusV2 |flux= Main |étape= Exploration |type= RBID |clé= ISTEX:7A5DB1A07218455D7F562A2332F97CA6121BED23 |texte= Effect of aural and visual presentation modes on Argentine and US musicians' evaluations of conducting and choral performance }}
This area was generated with Dilib version V0.6.33. |